top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverLeefwijs Amsterdam

Wetenschappelijke studie over positieve impact van mindfulness op scholen

Bijgewerkt op: 14 jan. 2022


"De actrice Goldie Hawn ontwikkelde met haar foundation een mindfulness social learning project genaamd MindUp. In dat programma krijgen jonge studenten verschillende mindfulness-technieken aangeleerd en bewegingsoefeningen. The University of British Columbia (UBC) onderzocht de effectiviteit van Hawn’s MindUp programma op jonge studenten. Het team van onderzoekers bestond onder anderen uit neuro-wetenschappers, een kinderarts, ontwikkelingspsychologen en onderwijsdeskundigen. Het onderzoek beriep zich op collegiale- en zelfrapportage en op de gemeten cognitieve vaardigheden van de kinderen, het testen van vaardigheden zoals geheugen, concentratie en focus. De UBC studie Enhancing Cognitive and Social-Emotional Development Through a Simple-to-Administer Mindfulness-Based School Program for Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial werd in januari 2015 gepubliceerd in Developmental Psycholog en onderbouwt de effecten van het MindUp programma. De studie wees uit dat de negen en tien jarige kinderen die deelnamen aan Goldie Hawn’s project optimistischer, behulpzamer, minder gestrest en meer geliefd werden bij hun leeftijdsgenoten. Ze werden beter gewaardeerd door medeleerlingen dan leerlingen in een eenzelfde programma maar zonder een mindfulness component. Ook werd aangetoond dat het leervermogen toeneemt. Kinderen in het mindfulness-based programma presteerden beter in wiskunde."




Literatuur

Schonert-Reichl, K. A., Oberle, E., Lawlor, M. S., Abbott, D., Thomson, K., Oberlander, T. F., & Diamond, A. (2015). Enhancing Cognitive and Social-Emotional Development Through a Simple-to-Administer Mindfulness-Based School Program for Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial. Developmental Psychology, 51(1), 52–66. https://doi.org/ 10.1037/a0038454






15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page