top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverLeefwijs Amsterdam

Mindfulness als therapievorm bij depressie: MBCT

Eerder deelden we over de voordelen van mindfulness blijken bij een depressie. Het ging hier over algemene vormen van mindfulness en de MBSR. Steeds vaker krijgen we de vraag hoe het zit met mindfulness binnen de geestelijke gezondheidszorg. Mindfulness wordt namelijk steeds vaker ingezet in een therapeutisch kader. Zoals middels de effectief bevonden therapievorm bij (o.a.) depressie; Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT). MBCT combineert aspecten vanuit de cognitieve therapie met mindfulness. In deze blog vertellen we je hier graag meer over. En wie kan ons daar beter bij helpen dan de Founder himself: Mark Williams. In onderstaande video legt hij haarfijn uit waar MBCT over gaat en wat de effecten zijn.



"Professor Mark Williams introduces Mindfulness. Professor Williams co-developed Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT), a treatment for anxiety, stress and depression that is at least as effective as drugs at preventing new episodes of depression. It's now one of the preferred treatments for depression recommended by the UK's National Institute for Health and Clinical Excellence."


In aanvulling op het filmpje vind je hieronder extra tekst & uitleg over de MBCT.

Heb je naar aanleiding hiervan vragen of interesse in een training? We bieden de training aan op open inschrijving, maar ook in samenwerking met GGZ organisaties. Neem gerust contact op en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.


Algemeen

MBCT is 8-weekse groepstraining, welke mindfulness oefeningen combineert met aspecten van de cognitieve gedragstherapie. De training is bedoeld voor mensen die te maken hebben met depressieve klachten, daar herstellende van zijn of in het verleden te maken hebben gehad met depressie (terugvalpreventie). Gebleken is dat de training ook breder inzetbaar is.


Inhoud van de training De training bevat eenvoudige meditatietechnieken om deelnemers te helpen zich meer bewust te worden van hun ervaring in het huidige moment. Ze leren af te stemmen op van moment-tot-moment veranderingen in lichaam en geest. De sfeer in de groep is vergelijkbaar met die van een klas en heeft minder weg van een therapiegroep dan andere groepstrainingen in de GGZ. Thuis wordt veelvuldig geoefend met verschillende opdrachten en meditatieoefeningen. Tijdens de bijeenkomsten wordt basiseducatie gegeven over depressie en worden er oefeningen gedaan die afkomstig zijn uit de cognitieve therapie. Het gaat daarbij om het leggen tussen verbanden tussen denken en voelen. Er is veel aandacht voor zelfzorg, bijvoorbeeld wanneer deelnemers in het dagelijks leven merken dat er stemmingsverandering plaatsvindt of als zij zich overweldigd voelen.


Effecten

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat MBCT het risico op terugval bij depressie vermindert. Inmiddels is duidelijk dat de training ook bij andere psychische klachten een effectieve behandeling kan zijn. In tegenstelling tot cognitieve therapie doet de mindfulnessbenadering geen poging om de inhoud van negatief denken te veranderen. Integendeel, het moedigt deelnemers aan om de relatie met hun eigen gedachten, gevoelens en lichamelijke gewaarwordingen van een afstandje te bekijken. Op deze manier krijgen zij de kans om te ontdekken dat dit voorbijgaande ervaringen zijn. De herhaalde oefneing in opmerken en met mildheid observeren is de sleutel tot wat we noemen 'decentratie'. Dit helpt deelnemers beseffen dat hun gedachten, emoties en sensaties slechts gedachten, emoties en sensaties zijn, in plaats van 'de waarheid' of 'ik'. Zo leren ze patronen van de geest duidelijker en tijdig zien. Het gaat om herkennen van het dalen van de stemming, zonder het probleem te vergroten en te vervallen in analyse en gepieker. Dit helpt de oude associatie tussen een negatieve stemming en het negatieve denken te doorbreken. Deelnemers ontwikkelen het vermogen om verontrustende emoties, gedachten en sensaties te laten komen en gaan, zonder het gevoel te hebben ze te onderdrukken, ervoor weg te rennen of er de strijd mee aan te gaan. Ze zullen steeds beter in contact kunnen blijven met het huidige moment, in plaats van te blijven hangen in het verleden of (te veel) bezig te zijn met de toekomst.

60 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page