top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverLeefwijs Amsterdam

Ervaringen mindfulnesstraining deel 2: help, een obstakel!

Hoog tijd voor de volgende in de reeks: ervaringen vanuit de deelnemer. Deelneemster Willeke deelde haar ervaringen tijdens onze vorige mindulnesstraining. In deel 1 (zie eerdere blog) schreef zij over de automatische piloot, een centraal thema in de mindfulness. Mindfulness gaat om bewust-worden, en dit gaat gepaard met het doorbreken van de automatische piloot.


In deel 2 gaan we dieper in op het thema 'omgaan met obstakels'. Voordat we dit doen, vertellen we je graag iets over het ervaringsgerichte karakter van mindfulness. Een ervaringsgerichte training wil zeggen dat je veel, zo niet alles, zelf doet (de mindfulnessoefeningen) en ervaart (wat komt er op? wat zijn jouw patronen, mechanismen?). Iedereen zal andere ervaringen hebben. En juist daarom, omdat het zo duidelijk over jóu gaat, levert dit hele zinnige inzichten op. Niets wordt opgelegd, je krijgt informatie en oefeningen aangereikt en ervaart alles zelf. Ervaringsgericht betekent ook dat we kennis stap voor stap gedurende de 8-weekse training met je delen. Hier zit een duidelijke opbouw in en daarom delen we (bewust) niet alles van te voren. En zelfs als we dat zouden willen, kunnen we niet in alle informatie voorzien, zeker niet vanaf deze plek; simpelweg omdat jouw ervaring mist.


Wat we gelukkig wél kunnen, is je een kijkje geven in ervaringen van deelneemster Willeke. Dit zal je in ieder geval een duidelijker beeld geven van het integreren van mindfulness in het dagelijks leven. Benieuwd wat zij meeneemt na week 2? Lees het hieronder!


Informatie vooraf: omgaan met obstakels

Veel van onze reacties bestaan uit de neiging om het prettige vast te houden en het onprettige weg te duwen. Een obstakel gaat vaak samen met reactiviteit, en reactiviteit gaat samen met automatisch gedrag. Een obstakel is enerzijds onprettig, anderzijds vruchtbare oefenstof. In plaats van obstakels te bevechten, hebben we nog een optie: ze te onderzoeken. Op het moment dat we dat doen, maken we een stap richting bewust gedrag. Als je hiermee oefent, zul je inzien dat er een verschil waarneembaar is tussen de ervaring zelf en wat we ermee doen (= onze reactie). Van deze ruimte kunnen we gebruikmaken om de ervaring bewuster te beantwoorden.

Ervaringen van Willeke

“Naar aanleiding van het thema ‘omgaan met obstakels’ worden ook de pijlers van mindfulness verder toegelicht. Deze pijlers zijn in het leven geroepen als oriëntatiepunten bij het omgaan met obstakels. Wat ik meenam was de neiging om over veel van wat we ervaren meteen te oordelen; iets af te keuren of goed te keuren. In mijn geval bijvoorbeeld ‘Zo zou ik me niet moeten voelen’. Hierdoor werp ik mezelf obstakels op. Het leidt vaak tot een reeks gedachten over schuld en over hoe dingen anders zouden kunnen of moeten. Met behulp van mindfulnessoefeningen oefen ik heel bewust ervaringen meer te laten zijn zoals ze zijn, zonder oordeel. Door hiermee te oefenen merk ik dat ik steeds beter in staat ben onderscheid te maken tussen ‘dat wat is’ (=de mindfulnessoefening) en ‘dat wat ik ervan maak’ (=ik doe het vast niet goed). Ik merk dat ik deze houding ook al wat meer mee probeer te nemen in het dagelijks leven. Wanneer zich een lastige situatie voordoet denk ik vaker ‘Oké, zo is het nu eenmaal.' Dan mag het er even zijn. Dit betekent niet dat ik er niets meer mee doe. Soms kan ik daarna beter en helderder over een vervolgstap nadenken.” aldus Willeke.


Wil je meer weten over deze en gerelateerde thema’s? Of wil je ervaren wat de 8-weekse training voor jou kan betekenen? Neem gerust contact op!


23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

댓글


bottom of page