Zoeken
  • Leefwijs Amsterdam

Voordelen van Mindfulness bij een depressie

Bijgewerkt op: 20 mei

Een belangrijk symptoom van een depressie is dat je last hebt van cognitieve vervormingen en nauwe, zich herhalende negatieve gedachten. Deze gedachten zijn dikwijls ongecontroleerd en gaan altijd over het beeld dat je van jezelf hebt.


De directrice van het Centrum voor Welzijn aan de Harvard Universiteit onderzoekt de positieve invloed van mindfulness op deze cognitieve vervormingen. Haar hypothese is dat mensen door het beoefenen mindfulness beter in staat worden tot interoceptie. Dit houdt in dat je prikkels van binnenuit het eigen lichaam kunt waarnemen. Wanneer je hiertoe in staat bent, wordt het makkelijker om naar je lichaam te luisteren en daadwerkelijk minder aanstoot te nemen aan de negatieve gedachten.


Wij herkennen dit vanuit de trainingen en weten dat meerdere onderzoeken de effectiviteit van mindfulness bij depressie onderbouwen. Je oefent bewust met interoceptie. Je leert van een afstand naar gedachten te kijken en betrekt ze minder op jezelf. In onze trainingen durven we te kijken naar gedachten, je bestudeert ze van een afstand zonder je te laten meeslepen. Je houdt ze bij of schrijft ze op en leert gedachtepatronen beter herkennen. Iedereen kampt met negatieve gedachten, de één vaker dan de ander. Deelnemers ervaren dat gedachten komen en gaan en dat het geen feiten zijn.


Nieuwsgierig naar meer? In onderstaande video legt Jeanne Mahon de opzet van het onderzoek uit.





4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven