Zoeken
  • Leefwijs Amsterdam

Mindfulness: samen of alleen?

Bijgewerkt op: 21 mei

Vorige week werd in het NRC het artikel “Kom eens uit je hoofd, en ga eens ín je lijf” gepubliceerd. Hierin werd door verscheidene onderzoekers het belang van het lichaam voor het psychisch welzijn benadrukt. Conclusie: “Geestelijke gezondheid houdt niet op in je hoofd, die is nauw verbonden met je lichaam, en via dat lichaam ook met andere mensen om je heen.”


Mindfulness is een goede manier om meer aandacht voor het lichaam te krijgen en (stress) signalen te herkennen. “Wie beter voelt dat zijn lichaam stress ervaart, kan die stress beter aanpakken”, vertelt Manos Tsakiris, hoogleraar psychologie aan de University of London en schrijver van boeken over interoceptie. “Als jij ergens aan je lichaam merkt dat je gestresst, bang of moe bent, is dat een alarmsignaal.” Tijdens Leefwijs trainingen leren volwassenen, jongeren en kinderen deze signalen van het lichaam te herkennen. Ze leren dit via verschillende oefeningen en meditaties, zoals de bodyscan of het uittekenen van gevoelens op afbeeldingen van het lichaam.

Tsakiris waarschuwt voor het solistische aspect van Mindfulness. Mindfulness wordt vaak alleen uitgeoefend. “Terwijl een belangrijk deel van ons emotionele leven niet om onszelf draait, maar om de interactie met het hele systeem om ons heen.” Hij benoemt het belang van samenkomen met anderen, vooral na de pandemie en de isolatie die hiermee gepaard is gegaan.


Wij onderschrijven het belang van de focus op het systeem en de meerwaarde van een groepsproces. Onze 8-weekse trainingen worden mede om deze reden in groepen gegeven. De deelnemers doen de oefeningen voor zichzelf, maar wel allemaal tegelijkertijd. Vervolgens worden de deelnemers uitgenodigd om hun ervaringen met elkaar te delen. We horen vaak van onze deelnemers dat ze het een meerwaarde vinden om in een groep te mediteren.

Echter juichen we het individueel beoefenen toe. Ook wanneer je voor jezelf meer oefent met mindfulness, heeft dat effect op hoe je in de wereld staat en hoe je met andere mensen omgaat.


Kortom, mindfulness heeft een individuele component en een groepscomponent. Voelen wat jou past in de beoefening, is ook mindfulness. Zie de meerwaarde van het samen beoefenen, maar weet dat het individuele proces ook goed doet. De individuele beoefening van mindfulness is prima te combineren met samen sporten, dansen of een avondje met vrienden naar de kroeg!







26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven