top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverLeefwijs Amsterdam

Ervaringen mindfulnesstraining deel 1: automatische piloot

Bijgewerkt op: 28 apr. 2023

De afgelopen mindfulnesstraining heeft deelneemster Willeke wekelijks geschreven over haar ervaringen en de thema’s die in de training voorbij komen. Het heeft een mooie inkijk gegeven in het proces dat zij als deelnemer doormaakt bij het volgen van Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training. Deze breed onderzochte training staat bekend om de transformatieve werking op je kwaliteit van leven – tijdens de 8 weken durende training én daarna.

Centraal bij mindfulness staat de automatische piloot. In de eerste week wordt hier extra aandacht aan besteed. Ook het afdwalen en terugkomen tijdens een meditatie is een belangrijk onderwerp. Veel mensen hebben de neiging te denken dat ze niet kunnen mediteren wanneer ze vaak afdwalen of ongeduldig worden. Het is belangrijk om te beseffen, zeker wanneer je start met mediteren, dat je het niet verkeerd kunt doen. Het afdwalen en met name het terugkeren is de kern van de oefening. Hier met mildheid mee om kunnen gaan, oefenen met telkens je aandacht terugbrengen, dát is mindfulness. Je traint je aandacht en observeert jouw geest. Willeke deelt er het volgende over:


"We worden bewust gemaakt van ons handelen op de ‘automatische piloot’. Er wordt uitgelegd dat we het grootste deel van ons leven niet ‘aanwezig’ zijn in het hier en nu waardoor het leven soms als een trein voorbij lijkt te razen. Met behulp van aandachtsoefeningen uit de eerste sessie, zoals de bodyscan, leren we deze raas te doorbreken en meer aandacht te schenken aan het huidige moment, het ‘hier en nu’. De eerste paar keer dat ik de oefeningen uitvoer, merk ik dat mijn aandacht nog alle kanten op gaat. Ik merk dat ik afdwaal naar allerlei gedachten, gevoelens en geluiden: Ik dwaal af naar de gesprekken van gisteren en de taken van morgen. Het fijne en accepterende aan de oefeningen is dat ze mij toestaan af en toe af te dwalen, maar ook ondersteunen weer terug te keren naar de oefening, naar het ‘hier en nu’. Hoe vaker ik de oefeningen doe, hoe meer ik mij ook buiten de oefeningen om vragen stel als: “Hoe voel ik mij nu?”, “Wat voel ik precies?”, “Welke signalen merk ik op in mijn lichaam?”. Naast aandacht voor het moment, krijg ik daardoor steeds meer aandacht voor mezelf!"



43 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page