Wie zijn wij?

LOGO_PHOTO.png

Met liefde voor hun vak,
geïnspireerd door mindfulness.

CG9A2657-bol-02_edited_edited.png
CG9A2780_bol-02.png
02_Tekengebied_EMPTY.png

Persoonlijk

02_Tekengebied_EMPTY.png

Creativiteit

PHOTO_01.png

Het creatieve en persoonlijke komt samen door het ontwikkelen en geven van trainingen.

Over ons 

Wij zijn Paulien Foekens en Sophie Smarius en in 2020 hebben we Leefwijs Amsterdam opgericht. Na onze studie orthopedagogiek volgden wij verschillende opleidingen binnen de ontwikkelingspsychologie, trauma en rouw. Door persoonlijke ervaringen met mindfulnesstraining ontdekten we  hoe waardevol mindfulness kan zijn in een druk leven. En hoe dit een rol kan spelen binnen verschillende vormen van therapie en onderwijs. Dit leidde tot een volgende stap in onze loopbaan; het mindfulness trainerschap. Samen volgden wij de opleiding bij het Centrum voor Mindfulness in Amsterdam, waar het Leefwijs zaadje geplant werd om vervolgens nog meer mensen te kunnen helpen om mindfulness te integreren in hun leven. Waar ze zich ook in hun leven ook bevinden. Jong en oud; binnen en buiten de psychologische zorg.

Leefwijs biedt ons de mogelijkheid om onze waarden in het werken met kinderen en volwassenen nog meer tot uiting te laten komen. Hier komt het persoonlijke en het creatieve voor ons samen. We bloeien op van het creatieproces. Van het illustreren en schrijven van kinderverhalen, tot het vertalen van theoretische kennis voor onze werkboeken. Zelf iets mogen vormgeven en dit vervolgens overbrengen op een persoonlijke manier. In onze mooie, ontspannen ruimte met een huiselijke sfeer.

Daar worden we heel blij van.

We hopen jullie ook!

Over Paulien 

Mijn loopbaan:

social-linkedin-circle-512-01.png

Als Orthopedagoog Generalist houd ik me bezig met psychologische diagnostiek en behandeling gericht op kinderen en jongvolwassenen. Vanuit mijn  pedagogische achtergrond heb ik altijd extra aandacht gehad voor de invloed van buitenaf. Samen met de jeugdige en zijn/haar omgeving ga ik na welke componenten een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling. De afgelopen jaren heb ik me verder gespecialiseerd in traumaverwerking. Ik werk veel volgens twee effectief bevonden therapievormen voor trauma bij kinderen: EMDR en traumagerichte cognitieve gedragstherapie (tf-cbt). Verder haal ik veel plezier en voldoening uit het werken met groepen. Zo geef ik naast mindfulness graag training op het gebied van angst bij kinderen. 

Opleidingen: Orthopedagogiek (UvA), EMDR European Practitioner, traumagerichte cognitieve gedragstherapie, Mindfulness Trainer MBSR, postmasteropleiding Orthopedagoog Generalist (BIG geregistreerd, nr. 69926980231) 

Mijn ervaring met mindfulness:

Ik weet niet zeker of ik het had geloofd als iemand mij vlak na mijn studie had verteld dat ik ooit mijn vak ging combineren met mindfulness.

Ik was meer "van de wetenschap" (mijn woorden destijds) en hield me liever bezig met sport. Ik vergat overigens even dat mindfulness toen al ruimschoots onderzocht en effectief bevonden was. Én het bevat bewegingsoefeningen... win-win zou je zeggen! Tijdens mijn eerste aanraking met mindfulness leerde ik voor het eerst écht stil te staan en te volgen wat er gebeurt van binnen. Wie kon beter zien wat er speelde dan ikzelf? Ik dacht dat ik niet kon mediteren, dat ik zou afdwalen. Maar ik leerde dat je niet niet kunt mediteren: je traint je aandacht. 100x afdwalen is 100x terug kunnen komen. Zelfonderzoek vind ik één van de belangrijkste componenten van mindfulness. Anders dan binnen andere vormen van therapie doe je het helemaal zelf en keer je naar binnen. Er is geen sprake van aangedragen oplossingen van buitenaf; er is geen enkele sprake van hiërarchie. Ik leerde vaker op pauze te drukken, van de automatische piloot naar een bewuste respons te gaan. Dit helpt mij tot op de dag van vandaag enorm in mijn focus. Nog steeds kan ik 100x afdwalen, maar nu ook weer 100x terugkomen!

Over Sophie

Mijn Loopbaan:

Ik ben werkzaam als orthopedagoog bij een praktijk voor psychologie, pedagogiek en remedial teaching in Amsterdam. In mijn werk vind ik het belangrijk om voor kinderen een luisterend oor te bieden en een veilige omgeving te creëren. Dat is voor mij de basis zodat ouders en kinderen hun verhaal goed kwijt kunnen. Acceptatie en vertrouwen zijn voor mij kernbegrippen. Door eigen levenservaringen heb ik een speciale interesse in rouw en verlies bij kinderen ontwikkeld. Naast mijn werk in in de praktijk zet ik mij daarom in voor verschillende instanties die gezinnen helpen bij verlies. Ik heb een sterk geloof en vertrouwen in de veerkracht van mensen en deze probeer ik op verschillende manieren te stimuleren. Door een periode mee te lopen en ruimte te geven aan hun verhaal, wil ik kinderen en volwassenen meegeven dat zij in zichzelf mogen geloven en ze op eigen kracht weer verder kunnen.

Opleidingen: Orthopedagogiek (UvA), Mindfulness trainer MBSR, Gecertificeerd Kindertrainer Aandacht Werkt!, Cognitieve gedragstherapie, verschillende cursussen op het gebied van rouw en verlies (SKJ geregistreerd, nr. 120003587)

Mijn ervaring met mindfulness:

social-linkedin-circle-512-01.png

Echt een moment voor mezelf creëren en naar binnen keren was helemaal nieuw voor mij, toen ik startte met yoga en meditatie. Ik merkte dat het al snel leidde tot meer zelfinzicht en ontspanning binnen mijn stressvolle, gehaaste bestaan. Zo raakte ik meer geïnteresseerd in mindfulness, op zowel persoonlijk als professioneel vlak. Met mildheid naar jezelf en je omgeving kijken en het niet-oordelen, hielp mij om me minder te laten leiden door negatieve gedachten en gevoelens. Ook het gebruik maken van de ademhaling als een anker dat je altijd bij je draagt, geeft mij nog dagelijks veel kracht en een gevoel van onafhankelijkheid. Toen ik mijn eerste mindfulnesstraining volgde maakte niet alleen het individuele maar ook het groepsproces veel indruk op mij. Het delen en woorden geven aan piekergedachten en gevoelens van stress, gaven mij een gevoel van erkenning en herkenning. Ik zie dat veel mensen om mij heen, zowel in mijn werk- als privé omgeving, kampen met stress en prestatiedruk zoals ik die ook heb ervaren. Graag wil ik zowel het individuele als het groepsproces aan hen meegeven.